På Baldergymnasiet i Skellefteå har en grupp lärare arbetat fram ett klassrum med möblemang och teknik som anpassas för ett flexibelt lärande och arbetssätt. Sara Hällgren berättar i denna PV-podd om hur de arbetat fram detta framtidens klassrum.


– Vi har en nyrenoverad skola med vanliga nya fräscha klassrum, men med samma stil som det alltid har varit. Lite nytänk borde komma in, tänkte jag, berättar Sara Hällgren som arbetar som IT-pedagog och lärare i webbutveckling och gränssnittsdesign på Baldergymnasiets teknikprogram.

Efter ha varit på tidigare SETT-mässor där andra kommuner och skolor visat hur de arbetat med nya och kreativa lärmiljöer inspirerades Sara med kollegor och skickade in en ansökan till Bolidenfonden.
– Vi fick pengar och har sakta men säkert under cirka två år planerat, kommit med en idé och pratat med elever om vad de tycker är sitt optimala klassrum.

Nu har de utformat ett klassrum för framtiden. Klassrummet som nu byggts upp är indelat i olika ytor med ett antal gruppbord kring en skärm, ett större höj- och sänkbart konferensbord för större sittningar samt en mer kreativ och avslappnad yta med puffar och mindre bord. Det finns även en del i klassrummet med mjuka och flyttbara skärmar för att kunna arbeta mer enskilt. Allt möblemang är valt med omsorg för kvalitet och rätt syfte, exempelvis att man sitter bra, ser bra och kan samarbeta i små kreativa grupper.

Längst fram finns en whiteboard med en närskjutande (Short Throw) projektor. Alla skärmar är kopplade till en teknik som kan visa samma presentation på alla skärmar samt att alla datorer och enheter kan koppla upp sig mot den. Även en elevs dator kan kopplas upp och visa sitt arbete på skärmarna. Tekniken som valts för detta och kopplar ihop heter Kramer Via Campus.

Lyssna på podden där Sara förklarar mer i detalj hur de planerat fram allt och skrivit ansökan, valt ut möblemang, hur tekniken fungerar, hur lärare och elever tar till sig detta, vilket stöd de får av ledning och hur de ser på framtiden.

 

Bilder från klassrummet