En inspirationsföreläsning om hjärnan, kan det vara något? Här berättar Anna Tebelius Bodin, forskare och pedagog, som föreläser om hjärnans förutsättningar, vad som skapar motivation och engagemang och vad det innebär för pedagoger. Vi får veta mer om vår fyrtiotusenåriga hjärna, vad vi kan göra för att stimulera hjärnan att ta in information och kommunikationen mellan den som leder lärande och den som lär. 

Minne och lärande
Föreläsningen för alla pedagoger i Umeå börjar med att alla får tänka tillbaka på vad man själv minns av morgonen. Publiken funderar tysta en stund och sedan får vi höra några exempel. Anna berättar sedan att det som är gemensamt för alla dessa minnen är att det är något som man medvetet tänkt på vid tillfället som minnet uppstod.
-Vi tar hela tiden in saker via intryck som vi ser, hör osv. Om vi inte bearbetar ett intryck som kommer vi aldrig minnas dom. Du kan bara minnas det du tänkt, berättar Anna. Vi får veta att tankar inte sker automatiskt utan måste göras manuellt och behöver göras inom 30 sekunder, den tid som vårat arbetsminne håller. Detta kräver glykos och syre. Vi kan bara tänka på en sak i taget så därför är fokus på en sak i taget viktigt. Tempot och mängden information som ska bearbetas samtidigt är avgörande för om vi ska minnas dom.  Sömnen är också viktigt. Kanske självklara saker men välidgt viktiga att påminnas om.

Anna Tebelius Brodin föreläser för Umeålärare

Hormoner som leder till lärande
Har du elever som du har svårt att motivera, som är skeptiska och har svårt att ta till sig ny information? Brukar du själv vara skeptisk då nya pedagogiska metoder och rön kommer på tapeten? Det är inte så konstigt för vår hjärna har utvecklats under 40 000 år men betraktar fortfarande allt som hot eller som en belöning. Anna pratar en hel del om vad som leder till lärande och inte så förvånande så nämner hon engagemang och nyfikenhet som två viktiga faktorer. Anna tar upp två hormoner, oxytocin och dopamin som hjärnan producerar vid olika tillfällen. Eftersom hjärnan kräver mycket energi så behöver vi knep att skapa nyfikenhet. När hjärnan tror att en belöning väntar runt hörnet produceras dopamin. Dopamin gör oss nyfikna och förväntansfulla och ett sätt att skapa detta är att inte vara så snabb med att avslöja svar, att jobba med ”cliffhangers”.
-Men vänta inte mer än några minuter för annars tappar ni eleverna om dopaminpåslaget försvinner, tipsar Anna.
Anna nämner också ett annat horomn, nämligen oxytocin. Det gör att man blir mer benägen att bry dig om andra och att komma till insikter.
-Du blir helt enkelt mer benägen att ta in ny information då du oxytocin procuceras i hjärnan, berättar Anna.

Stress blockerar inlärning
Föreläsningen fortsätter och bland annat lyfter Anna exempel på vad som leder till stress och vad som händer rent fysiskt i hjärnan vid stress.
-Adrenalin och kortisol leder till att vi blir blockerade att lära och minnas, berättar Anna. Hon berättar också att det finns sätt att motverka stress och vi känner väl igen tipsen med det är återigen bra att påminnas.
-Ett enkelt tips att motverka stress är att blotta halsen, något som signalerar att vi kan slappna av och att vi har gett upp. Det låter konstigt men fungerar förvånansvärt ofta, skratta Anna. Annars tipsar Anna om ett annat sätt, nämligen endorfinet.
-Endorfin har visat sig effektivt för att häva blockeringen och endorfinpåslag får vi genom bland annat fysisk aktivitet men också genom att ha roligt. Därför är det viktigt att göra saker som gör dig och eleverna glada. Det behöver inte betyda att man måste skratta även om just skrattet bidrar till endorfinproduktionen. Att vidröra varandras hud i mer än 20 sekunder bidrar också till endorfinproduktionen.


Anna berättar mer om hjärnan och stress och hur du kan minska stresshormoner

Genom hela föreläsningen använder sig Anna av programmet Onenote och gör bara små korta teckningar vilket också engagerar oss som lyssnar.

Nägra av Annas tips:

  • Ställa sig upp efter 30 minuter. Då laddar kroppen om och blir redo för att ta sig an nya ”faror” och ”hot” och man blir mer mottaglig för ny information.
  • Kort återberättande för en kompis om något man nyss hört leder till att man tänker medvetet och ett minne befästs
  • Beröring, berätta sagor eller historier om något känslosamt bildar oxytocin som leder till engagemang
  • Att få vänta på svaret, en ”cliffhanger” leder till dopaminpåslag vilket skärper sinnena man minns bättre
  • Blotta halsen – Lyft på huvudet och blotta halsen leder till minskad stress. Fungerar inte alltid men förvånansvärt ofta
  • Fysisk aktivitet, skratta och ha roligt samt hud mot hud-kontakt ger endorfinproduktion och motverkar stress

 

Logotyp

Vill du veta mer?
Korta videoklipp med Anna, tex om hur man hjälper barn att tänka
Vad varje pedagog bör veta om hjärnan, inlärning och motivation

Kontakt
Anna Tebelius Bodin är forskare, föreläsare och pedagog som har snöat in sig på vår spännande hjärna och vad som leder till lärande.
Anna Tebelius Bodins hemsida