SMART-boards och andra interaktiva tavlor används i många klassrum i Västerbotten. I programvaran SMART-notebook finns mängder av användbara funktioner och fler tillkommer hela tiden. I våras hade ett stort antal pedagoger i Umeå möjlighet att få ta del av vilka möjligheter som erbjuds i den senaste versionen av Notebook, 17.0, och här kommer några korta tips på vad man kan göra i den versionen:

SMART Lab
Ett av de roligaste sätten att använda notebook är funktionen SMART Lab. Där skapar läraren eller eleverna spelinspirerande aktiviteter på kort tid. Eleverna kan spela direkt på smartboarden men det går även att dom spelar direkt från sina egna enheter som datorer, lärplattor och datorer. Du kan göra brainstormingaktiviteter, flipkort, exit tickets, fyll i luckorna, ”match ’em up” och andra roliga interaktiva aktiviteter. Här är en kort introduktion med korta exempel på vad man kan göra. Mer ingående instruktioner hittar ni i länken nedan.

 

Logotyp

Läs mer

Mer information och inspirationsmaterial kring SMART:
SMART Lab
SMART Amp
Smartklubben

Uppdatera till ny version av Notebook (Umeå kommuns pedagoger)
Övriga kommuner, kontakta IT-avdelning eller liknande i er kommun för mer info.