Att se strömmad film tar inte tid, den finns bara ett klick bort. Här berättar Jenny Elffors hur hon ser och använder film i sitt klassrum med hjälp av MediaWebben.
– Jag är särskilt förtjust i korta filmer. En kort film har man alltid tid att visa. Alla orkar hela filmen.

Jenny Elffors undervisar på Sjöfruskolan i Umeå. I år heter hennes klass 5C. De tittar ofta på film i klassrummet.

-Eleverna älskar att se på film i skolan, berättar Jenny. Det är ett tillfälle då alla är koncentrerade och tysta. Det är fullt fokus på filmen. De njuter, och självklart använder jag det tillfället till att förmedla kunskap. Det är ett guldtillfälle i skolan! Jag älskar att strömma film i klassrummet.

Tre intervjuer om att strömma film i klassrummet

  

 

 

Om att titta på just strömmad film, istället för fysiska filmer (DVD)

Jenny menar att strömmad film är något som har underlättat hennes arbete som lärare. Tiden det tog att planera in en filmvisning i undervisningen tidigare – då hon också skulle både boka ett urval av filmer, se dem och sedan eventuellt lägga ytterligare tid på att skicka tillbaka och göra om processen – den tiden kan hon idag lägga på annan planering. För att inte tala om att skicka tillbaka de lånade filmerna i tid.

– Jag är lärare och har per definition inte mycket tid. Att strömma film tar inte tid. Det är rent av tidssparande. Alla filmer finns där, bara ett klick bort. Jag kan till och med sitta hemma i soffan i lugn och ro och klicka mig fram mellan filmer, titta lite här och lite där, precis som jag själv vill. När jag sitter och surfar runt på MediaWebben kan jag ibland hitta filmer som jag inte visste om att jag sökte. Guldkorn som plötsligt bara finns där. Serverade och klara. Då är det bara att tacka och ta emot.

– En information som jag ofta tittar direkt på när jag har gjort en sökning är filmens längd. Jag är särskilt förtjust i korta filmer. En kort film har man alltid tid att visa. Alla orkar hela filmen. Man hinner annat på lektionen än att bara se på film, och man kan se flera filmer på en lektion om man vill.

Idag tittar klassen på just en kortare film- den handlar om historia och religion. Jenny förbereder eleverna på vad som kommer att hända efteråt – de ska nämligen få göra ett kort filmprov, för att visa att de förstått det filmen berättar. Jenny menar att det är viktigt att hinna bearbeta filmen, antingen före eller efter att klassen sett den:

– Om filmen är lång kanske man inte hinner se hela filmen på en lektion. Eller så hinner man det men hinner inte diskutera innan det är dags att skynda till nästa lektion.

Jenny fäller upp sin dator och loggar in på MediaWebben. Eftersom Jenny ofta visar film har hon full koll på både ljud och bild. Ljuset släcks och filmen börjar.

Filmprov

När filmen är slut får eleverna några minuter på sig att svara på några lätta frågor. Jenny lyfter också en diskussion i klassrummet, om ett av filmens viktigare teman. Eleverna svarar initierat, det märks att de följt med i filmen.

Innan Jenny, liksom eleverna, får gå på lunchrast, berättar hon också om att det kan vara svårt att veta om filmer i allmänhet håller en god kvalitet och om de ens passar i en lärandesituation.

– Att filmerna ligger på MediaCenters sida och alltså är utvalda är också en garanti för att det är bra filmer. De är redan pedagogiska och kunskapsförmedlande. Jag behöver inte fundera på deras lämplighet. Tidsbesparande, igen, säger Jenny och ler nöjt. Hon avslutar:

– MediaWebben är ett ovärderligt redskap för oss lärare. En skattkista med full med kunskap som finns där för oss lärare. Helt gratis. Och öppet dygnet runt.