På Storsjöskolan har vi sen ett par år tillbaka varit med i PRIO projektet (PRIO – Planering, Resultat, Initiativ och Organisation). och nu kliver vi vidare med mattelyftet. För att inte tappa fart i resan PRIO som innebär kollegialt lärande, samplanering och coachning så bestämde jag och min kollega Maria oss snabbt för att fortsätta vår resa  som vi påbörjat i och med PRIO-projektet  ut i mattelyftet.

Det har resulterat i att vi bloggar om vad vi lär oss i mattelyftet samtidigt som vi planerar mattelektioner som också hamnar i bloggen. Dessutom vill vi utveckla våra kunskaper i användandet av SmartBoard och programmjukvaran Notebook.

Utmaningen vi antog var att med Smart Boarden och Notebook(mjukvaran) skapa ingångar till lektioner för våra andraklassare. I mattelyftet ska man planera lektioner, genomföra dessa och utärdera/diskutera. Det här gör vi med hjälpa av Fröken Ungefär, Krokolina och Tiggetagge. ungefarVi hade en film ide´  men insåg att vi skulle få svårt att filma och det skulle ta så himla mycket tid med iordningställande, utklädning och redigering, så vi bestämde oss för att ha SmartBoarden som filmarena och använda oss av notebooks filmverktyg.

Den här resan har just bara börjat och vi har haft så himla kul och det har varit hur lärorikt som helst, vi har skapat ett klassrum i Notebook så scenen finns kvar och används för alla lektioner/filmer och dockorna finns också redan i vår notbookfil så det är bara att fundera ut problemet eller uppgiften till klassen, skriva ner några stolpar till manus, klicka på spela in och köra……

…sen är det bara att spara filmen lägga ut den på bloggen och ”ritch ratch filliklart” så har vi vår lektionsintroduktion.

På resan har vi fått fart på bloggandet, utvecklat våra kunskaper i Notebook, trixat med youtube och framförallt så har vi två klasser som bara älskar Fröken Ungefär och gänget……..!

Förra veckan kom film 2 och när jag visade den för klassen var de överlyckliga för att det kommit en ny film…

-Lena är det här premiär för film2?

-Är vi först att se den?

-wow!!!!Ligger den på youtube!!!!!

Snacka om att mina elever ger härlig feedback som lyfter en!

Film2 ger elverna uppgift där vi jobbar med likhetstecknet och efter filmen när klassen skulle jobba var det verkligen iver, engagemang och matematikprat i klassen!!!!! Jag hade gett en liknande uppgift tidigare utan film introduktion och den lektionen föll liksom platt i jämförelse med att ta hjälp av Fröken Ungefär…..tiggetagge

På resans gång vill vi att det vid någon anhalt även involverar eleverna till att skapa filmer som visar deras tankar om sina matematiska kunskaper och hur man kan lösa problem, men just nu är vi i vår egen utvecklarfas kring att skapa filmlektioner i Notebook. Som sagt det är i början på vår resa i SmartBoardens förlovade land och Mattelyftet har andra bitar än lektionsupplägg och planering men roligt har vi och bättre blir vi, just nu lägger vi krutet på det pedagogiska och matematikundervisningen. Layout och det konstnärligt kreativa är underordnat, men eleverna uppskattar filmerna och blir engagerade på lektionerna och då har vi vunnit mycket. När vi sen diskuterar hur lektionerna gått,hur vi ska fortsätta så hamnar vi någon slags coachningsfas och de pedagogsika diskussionerna får fart och vi utvecklas ständigt i vår lärarroll.Snacka om LYFT!!!!

Vill ni kolla in i Fröken Ungefärs klassrum hittar ni henne och gänget på : Mattemalen

Det känns lite pirrigt att lämna ut våra första trevade steg till er i Pedagog Västerbotten, men som kollegialt lärande och coachning erbjuder så kanske vi får stöttning och goda utvecklingstips från er!!!!krockolina1