Jag har haft en bra lektion, känns det som, osäkerheten smyger sig på när man uttalar sig så där självsäkert. Men, ja, jag vilar i den goda känslan. Jag håller på att introducera momentet journalistik och artikelskrivande för min blandgrupp i Journalistik, information och reklam. Det är elever från minst fem olika klasser på Midgårdsskolans gymnasium; samhällsprogrammet årskurs ett och två, estetik och media ett och två, samt filmprogrammet.

Skrivsaga1Skrivsaga2

Från stafettskrivning till nyhetsartikel

 

Istället för att hålla en lång genomgång om hur man skriver en artikel så fick eleverna sätta sig i grupper om sex elever i varje och göra en skrivsaga eller stafettskrivning; alltså man skriver och viker bort det man skrivit förutom ett par ord som nästa person kan fortsätta med, och så går man varvet runt. De första meningarna skulle handla om VEM, de andra om VAD, sedan NÄR, HUR och VARFÖR.

När det var klart satt var och en med en galen, fragmentarisk text framför sig och då var instruktionen den att de satt som journalister på en tidning och hade en tom plats att fylla med en artikel, och den text de hade framför sig var deras enda källa till att göra en nyhetsartikel med rubrik, ingress, bild, bildtext, bild-byline och eventuellt en brödtext. En halvtimmer fick de på sig. Sedan fick de läsa upp skrivsagorna för varandra och sätta upp sina artiklar.

Ibland är det bra att leka och att utgå från slumpen, att frigöra sig från ordning, regler och behov av att visa att man är duktig. Mitt mål med lektionen var: Att etablera de journalistiska frågorna, att skriva kreativt, att skratta och ha roligt tillsammans för att skapa ett trevligt och tryggt inlärningsklimat och att känna på hur det känns att skriva journalistiskt. Jag kurrade och spann i klassrummet när eleverna hysteriskt skrattande läste upp sina kollektivt formulerade skrivsagor. det handlade om mördade myggor, hästmassaker, uttråkade 80-åringar etc, etc.

Jag hann dessutom med allt på 50 minuter. Nästa steg är ett studiebesök på Västerbottens Kuriren, artikelskrivning och sedan ska de få göra ett djupare och mer omfattande reportage.

Skrivsaga3