Gruppdynamik, förmågor, ämneskunskaper och självförtroende förstärks med hjälp av musik, rörelse och motorik i förskoleklassen på Norrängsskolan i Lycksele. Att satsa extra resuser på detta är en medveten strategi av skolan, allt i linje med i den nya delen läroplanen för förskoleklass som kom under 2016.

Norrängsskolan i Lycksele satsar från hösten 2016 extra resurser på förskoleklassen. Det är en satsning som handlar om att profilera sig mer i musik, motorik och rörelse.
– Vi har schemalagt musikläraren i förskoleklass så vi har mycket sång, musik och dans, berättar Helena Tellström, rektor på skolan.
– Dessutom har vi en medveten satsning med motorik och rörelse. Eleverna ska få ökade möjligheter att röra på sig på olika sätt, både ute och inne. Musiken ska tillföra olika uttryckssätt och en chans att prova på olika sätt att musicera.

En bakgrund till satsningen är att från 1 juli 2106 har förskoleklassen fått en ny del i sin läroplan. Detta är något som lärarna på skolan menar visar tydligare hur man ska arbeta, vilka områden som ska ingå och förklarar tydligare det centrala innehållet.

Norrängsskolans förskoleklass består av 34 elever som ofta delas upp i grupper mellan de fyra pedagogerna, men de startar alltid dagen alla tillsammans först.
– Det upplever vi positivt eftersom vi lär känna barnen och vi kan se vilka som fungerar bra ihop, berättar Hanne Nilsen och Veronica Lindkvist,  lärare i förskoleklassen. Vi arbetar mycket tillsammans och samtidigt är det här är ett nytt arbetssätt för oss.

Hanne berättar om Mössens julafton!

Det nya arbetssättet innebär också att man måste prova sig fram och testa nya idéer.
– Till exempel när vi har musik så kan det hänga noter i taket, då blir det blir visuellt för barnen när vi pratar om vad noterna betyder.

Veronica menar att barnen i den här åldern behöver mycket rörelse och glädje i det dom gör.
– Rytm i musik är viktigt för språkträning med meningsbyggnader och ordsatser. Vi använder ofta språklekar med rytmer där vi  klappar namn och ord för att förstärka inlärandet.

Onsdagar är musik- och rörelsedagen för förskoleklassen, då finns musikläraren Gabriella Holm på plats.
– Vad vi gör är att satsa på olika framträdanden och shower, berättar Hanne. Barnen har sjungit på marknadsdagar, vid kommunhuset.

Gabriella berättar att redan efter en vecka in på höstterminen fick eleverna sjunga upp på stora scen på torget under ”En dag på stan”.
– Det var pang på, de fick känna direkt att det är det här vi ska hålla på med. Vi gjorde det dels för att visa upp för föräldrar och alla andra i kommunen att så här jobbar vi på Norräng med i förskoleklassen, men också för att barnen skulle få uppleva att stå på scen.
– Vi har också varit och sjungit upp på Finnbackaskolan och på kommunhuset. Snart ska de även få sjunga upp på skolans julbasar, det är dom sångerna vi tränar på nu. De andra lärarna tränar både rörelser och drama.

Musik i musiksalen med Gabriella

Gabriella menar att barn lär sig på olika sätt. De lär sig på olika sätt att ta till sig kunskaper och utveckla förmågor.
– Sång och musik är ett bra sätt att lära sig om till exempel omvärlden, vad man sjunger Om. I början valde jag ut låtar utifrån att barnen skulle tänka själva och bygga upp självförtroendet. Det handlade om vad är jag bra på, om vad kan vi göra, om hur är man en bra kompis och att peppa varann.

Det är viktigt att börja med musik tidigt, menar Gabriella.
– Det är ju ganska mycket musik i förskolan och förskoleklass ändå, men vi har satsat lite extra tid och extra resurs på att ha musik och rörelse och knyta ihop dom delarna. Musiken är bra på det sättet att barnen får jobba med texter i sånger och att i olika musiklekar få träna samspel och gruppdynamik.

Ett viktigt område i den nya delen av förskoleklassens läroplan är att väva in ämnen på olika sätt med varandra i det sätt förskoleklassen arbetar på. Vid detta tillfälle ska de precis börja arbeta med en julshow där de sjunger Mössens julafton, dramatiserar låten och skapar rekvisita.
– Jag tänker på det här att väva in olika ämnen med varandra och det kan man göra i ett sånt här projekt, menar Hanne. När vi ska bygga osten måste vi tänka till exempelvis i teknik – hur ska vi göra den stabil, hur ska vi skära ut hål, vilket material ska vi använda. När vi diskuterar och jobbar med former blir det också matematik, till exempel när vi ska göra svansar måste vi mäta dom med linjal på längden och hur tjocka dom ska vara.

Veronica tillägger att barnen ofta är förväntansfulla.
– Nu på morgonenkom en liten flicka in till mig och viskade “Veronica, Veronica den här osten, när ska vi göra den?”

De har också jobbat med sortering av olika material där de sitter i grupper och placerar in materialet i olika högar, en för metall, en för plast, en för trä och så vidare.
– Sen sopar vi ihop det igen och frågar: Kan man sortera på något annat sätt? Ja, ropar eleverna, det här är skogssaker, det där ska vara i köket och det där i garaget. Det visar att de lär sig utveckla sina tankar genom att samtidigt göra saker praktiskt.

Varje morgon jobbar de också med vädret där de gör stapeldiagram över om det är kallt eller varmt.
– Vi har även stapeldiagram på när de tappar sina tänder.

Fruktsstund med kulram,

Tillfället tas även tillvara på under fruktsstunden för matematik. Hanne ställer då fram en stor kulram med fruktbilder på där någon av eleverna får gå fram och sammanställa hur många som äter äpple, apelsin, banan och andra frukter.

De sociala reglerna är en viktig byggsten att jobba med i gruppen.
– Det är viktigt för att barnen ska fungera i grupp, att alla ska kunna leka med vem som helst, att inte ge varandra tråkiga kommentarer, att kunna vänta på sin tur när man spelar spel, att respektera varann och visa hänsyn, att kunna samarbeta, att ha en gåkompis och att ha bestämda lekgrupper.

Lekstunden är ett tillfälle under dagen när barnen får välja vad de ska göra för lek, till exempel dramasstund, musik, spel eller leka i skogen.
– Att bara att få gå ut i skogen med barnen där de får klättra, kliva och leka – dom älskar det! Därför har det också kommit som ett val när vi har vår lekstund.
– Här försöker vi få barnen att inte välja det kompisen väljer utan det man själv vill göra, allt för att stärka självkänslan.

Kontakt

Helena Tellström
Rektor Norrängsskolan
helena.tellstrom@edu.lycksele.se

Hanne Nilsen
Lärare Norrängsskolan
hanne.nilsen@edu.lycksele.se


Läroplanen för förskoleklass

Förskoleklassen fått en ny del av läroplanen som kom 1 juli 2016. Den visar tydligare hur man ska arbeta, vilka områden som ska ingå och förklarar tydligare det centrala innehållet. Lärarna på skolan menar att det nu står tydligare om att lek, rörelse, musik ska integreras i områden som matematik, språk, hälsa, natur och teknik.
Läs mer: 
Skolverkets kommentarsmaterial om läroplanens tredje del för förskoleklassen

 

Dagens schema och åttondelsnoter.

Mössens julafton.

Norrängsskolan