Centralskolan i Storuman deltog under vecka 44 på Edacamp Storuman där de berättade om några exempel hur de arbetar:

Centralskolans arbetar med tre bilder för att tydliggöra den formativa bedömningen ut till klassrummet. De tre bilderna är återkopplingstrappan, isbergsbilden och hamburgerbilden.
– De här bilderna har hjälpt oss att synliggöra elevernas kvalitéer på deras arbeten.

Hamburgerbilden ska visa eleverna och synliggöra återkoppling. Det kan till exempel vara att en elev kan behöva ”lägga på en tomatskiva” för att visa var hen är i utvecklingen, en annan elev kan behöva ”lägga på en paprika”, det blir olika återkopplingar fast att man jobbar fortfarande med samma uppgift.
– Detta hjälper eleverna att förstå att återkoppling kan vara olika, och det ska vara olika, eftersom eleverna står på olika ställen i sin utvecklingszon.

Återkopplingstrappan visar att återkoppling kan ske på många olika sätt, men som elev ska du förstå när du får återkoppling och hur du tar emot den.
– Därför har vi gjort den här återkopplingstrappan som har hjälpt oss att förtydliga för eleverna hur de också är en del i feedback och återkoppling.

Utifrån elevens svar, förståelse och frågor på lärarens återkoppling förstår eleven kvaliteten i sitt arbete och tar ett steg upp i trappan.

Isbergsbild – Det är mycket jobb bakom ett resultat och framgång, det är som ett isberg.

 

storumanlogoKontakt

Har du frågor kring Storumans Edacamp eller vill komma i kontakt med någon av deltagande lärare, kontakta
Malin Lindberg
UtbildningsstrategStorumans kommun
tel  070-346 17 24 (direkt)
E-post: malin.lindberg@storuman.se