Eller att flyga är förskolan Uvens projektarbete det här året. Vi har under två års tid arbetat med naturvetenskapliga projekt. Vi arbetar med naturvetenskapliga verb för att få syn på barnens göranden, för att få ta del av deras teorier och hypoteser för att utifrån detta utveckla projektarbetet. Under det här året har vi blivit uppmärksammade av tidningen Förskolan och radio P4 Västerbotten vilket är fantastiskt roligt och stimulerande. Vi hoppas inspirera fler pedagoger att prova vårt sätt att arbeta med naturvetenskap!

På bilderna ovan så har barnens tankar och idéer fört oss till att prova flyga som superhjältar, med eller utan magiska mantlar. Barnen funderar på om alla superhjältar har liknande superkrafter, om alla superhjältar verkligen kan flyga, hur lever en superhjälte egentligen?
Vi har också provar att förtrolla oss till olika magiska väsen med hjälp av ett magiskt guldstoft. Vi blev förtrollade till Tingeling och enhörningar. Barnen funderar på om magi finns på riktigt och vad är magiskt?

 

Det som är mest fantastiskt med att arbeta på det här sättet är att vi på ett naturligt sätt kan väva in fakta med fantasi. Vi har tillsammans med barnen funderat på skillnader mellan olika fåglars sätt att flyga. Hur flyger till exempel en Kolibri jämförelsevis med en Kondor eller ett flygplan jämförelsevis med en helikopter. Vad är skillnaden mellan att flyga, sväva eller singla? Vilken betydelse har luften eller vinden när något ska flyga, sväva eller singla. Går det att fånga luften? Barnen får fundera på ord som anfallsvinkel och rotorblad…..
Uven/Fjädern återkommer nästa termin för att berätta vad barnen kommer fram till!
/Eva och Hanna