– Det ska vara enkelt och avdramatiserat att komma igÃ¥ng med teknik för elever i lägre Ã¥ldrar. Det menar Carola Nilsson och Ã…sa Martinell, tvÃ¥ förstelärare i SkellefteÃ¥ som har utvecklat TekniklÃ¥dor för Ã¥k 1-5. Här berättar de om hur de lagt upp arbetet kring lÃ¥dorna samt att vi fÃ¥r se hur de arbetar i en klass pÃ¥ LövÃ¥nger skola.

Åsa Martinell, Moröskolan och Carola Nilsson, Lövångerskolan är båda är lärare på mellanstadiet i Skellefteå kommun. De är även förstelärare  och  NT-utvecklare. I maj 2015 fick de tillsammans Teknikspanarnas stipendium på 10 000 kr för att utveckla tekniklådor som ska användas i grundskolans lägre åldrar. Nu har de utvecklat lådorna näst intill klart och börjat testa dem i sina skolor.

teknikladorna-asa-carola

Åsa Martinell och Carola Nilsson visar Tekniklådorna

Vi behöver duktiga människor som kan teknik, menar Åsa och Carola. Samtidigt påpekar Skolinspektionen i rapporter att det är alldeles för lite teknikundervisning och har som förslag att utöka teknikämnet i skolan. Detta gäller även programmering.

– Teknik är ett ämne som fÃ¥tt ett alldeles för lite fokus, menar Ã…sa, framförallt bland yngre elever.

– MÃ¥nga lärare vet inte vad de ska göra i ämnet, tillägger Carola.

Åsa och Carola berättar att de har försökt avdramatisera det hela för att få med alla, så att det blir intressant för både tjejer och killar. Tekniken finns i det vardagliga, den finns i diskborsten eller kulspetspennan och inte bara i bilar, datorer eller mobiltelefoner.

Detta kan man säga är en del av bakgrunden till att de skapat tekniklådorna som finns en låda per årskurs 1-5 och är uppdelade i olika teman. De olika teman för varje årskurs är:

  1. Husgeråd
  2. Verktyg
  3. Kontoret
  4. Konstruktioner och byggmaterial
  5. Uppfinningar och uppfinnare

– Vi har utgÃ¥tt frÃ¥n läroplanen med det centrala innehÃ¥llet och kunskapskraven – och sen försökt tänka vilket innehÃ¥ll som är vettigt att använda för att träna elevernas förmÃ¥gor.

teknikladorna-innehall

Innehållet i Tekniklådorna

Innehållet i tekniklådorna är praktiska detaljer som eleverna får känna och klämma på, konstruktioner, uppfinningar, bilder som kan användas och diskuteras till, olika kopieringsunderlag, och förslag på olika sätt hur man kan arbeta med eleverna. Även underlag som kan användas för bedömning ska ingå när lådorna är helt färdigställda. 

– TekniklÃ¥dorna är inte heltäckande, utan är ett komplement, en start som man kan bygga vidare pÃ¥.

Det är också viktigt att få in begrepp och rätta ord om teknik tidigt, menar Carola och Åsa, till exempel vad verktygen heter eller ord som hållbar och hävstång.
– Lär man sig begreppen tidigt blir de naturliga och teknik blir inte sÃ¥ svÃ¥rt sen om man fÃ¥r rätt ord direkt. Förut sa man fyrkant istället för kvadrat eller rektangel pÃ¥ matematiken, nu pÃ¥ förskolorna använder de rätt ord direkt. En trekant är en triangel. Rätt begrepp till rätt sak direkt är viktigt.

I Carolas klass är en tredjedel av eleverna nyanlända – hur fungerar arbetet med tekniklÃ¥dorna det för dom?
– Det praktiska funkar bra, menar hon, speciellt med att vara med och klämma och känna. Att jobba med det konkreta föremÃ¥let, med bilderna och med begreppen är ett väldigt bra sätt att arbeta med alla som har svÃ¥rt med sprÃ¥ket.
– Det är lättare när du hÃ¥ller en hammare, ser en bild pÃ¥ en hammare och säger ordet, menar Ã…sa. DÃ¥ blir det konkret, man fÃ¥r en ordbild.

– Man ska inte heller göra det sÃ¥ märkvärdigt. FrÃ¥n början kan man ha det ganska avdramatiserat, till exempel använder vi bilder pÃ¥ hur djur använder verktyg, exempelvis att använda en sten att krossa ett snäckskal.

Det gäller ocksÃ¥ att kunna tänka annorlunda – kan man använda nÃ¥got annat föremÃ¥l för att göra detta? Eller kan man använda detta föremÃ¥l till att göra nÃ¥got annat? Tänka kreativt och utanför boxen.

Lektion med tekniklådan Verktyg

Carola startar lektionen med att visa en bild pÃ¥ Dalahästar och ställer frÃ¥gan – vilka verktyg tror ni man använder för att tlllverka de här? Svaren blir kniv, sÃ¥g, slip… Diskussionen fortsätter om dalahästtillverkning.

Därefter visar hon en bild på en vägg med ett gångjärn och borrhål, även här frågar hon om verktyg och svaren av eleverna  blir hammare, handborrmaskin, skruvdragare, kofot…

carola nilsson

Carola Nilsson

På det här sättet kommer eleverna igång med att beskriva, berätta egna upplevelser, hur man gör hemma och ställa olika frågor.

Sen delas klassen in i tregrupper där uppgiften är att beskriva ett verktyg. Varje grupp kommer fram till tekniklådan och får välja ut ett verktyg. Grupperna väljer en såg, en järnsåg, en handborrmaskin, en planteringsspade, ett måttband, en tumstock och en kniv.

Under tiden hjälper Ã…sa till med att skriva upp nÃ¥gra frÃ¥gor de olika grupperna ska svara pÃ¥ för att sen redovisa. FrÃ¥gorna de ska berätta om och svara pÃ¥ är – Hur ser verktyget ut? Vad kan det användas till? Vilket material är det gjort av? Varför just detta material? Skulle man kunna använda ett annat material?

asa-fragorna

Åsa Martinell visar frågorna om det verktyg som eleverna valt

Först sitter grupperna ner på olika platser i klassrummet och testar verktyget och svarar på frågorna. Sen kommer det fram gruppvis och börjar med att beskriva hur verktyget ser ut, utan att visa det:

Kniv:

  • Den har ett plasthandtag och är av järn
  • Plasthandtaget har en pinne sÃ¥ man inte nuddar bladet
  • Man kan tälja, skära mat och rep
  • Den har ett fodral för att inte skära sig
  • Handtaget kan vara i trä istället för plast

Planteringsspaden

  • Den har ett plasthandtag
  • Blad är trekantigt
  • Ska användas för att plantera, gräva och odla
  • Järn är bra, det gÃ¥r inte av om man gräver som tex plast eller trä

SÃ¥gen

  • Den har som ett dörrhandtag
  • Den har smÃ¥ trekantiga spetsar
  • Man mÃ¥ste ha ett starkt material
  • Skaftet skulle kunna varit trä där spetsarna kan vara starka och tÃ¥liga nÃ¥lar

MÃ¥ttband

  • Det har olika färger – gult, svart, röd och lite vitt
  • Man ska mäta saker, tex om man ska sÃ¥ga av en planka
  • Man kan mäta sin storlek
  • Den är gjord av plast och metall
  • Man kan stanna det sÃ¥ man slipper hÃ¥lla i mÃ¥ttbandet
redovisning-borr

Redovisning av handborren

Handborren

  • Man kan borra med den
  • Den ser konstig ut
  • Har kugghjul – de greppar tag i varandra sÃ¥ att borren börjar snurra
  • Är gjord i trä, plast och stÃ¥l
  • Materialet ska inte kunna gÃ¥ sönder
  • Glas kan användas men är inte lika hÃ¥llbart
  • Man kan använda olika storlekar

Tumstock

  • Är en lÃ¥ng stÃ¥ng med en massa siffror
  • Används för att mäta grejer
  • Är gjort av trä
  • Trä är ett bra material, men plast gÃ¥r ocksÃ¥ bra.
  • Papper är för tunt och stÃ¥l är för tungt.

Järnsåg

  • Den har smÃ¥ tänder
  • Den har ett handtag
  • En pinne hÃ¥ller upp alla tänder
  • Den har en snurrmojäng
  • Används för att sÃ¥ga smÃ¥ saker
  • Man kan byta blad
  • Handtaget kan vara av trä, hade det varit av papper hade det gÃ¥tt sönder
redovisning-sag

Redovisning av sågen

Fortsättningen

– Nu tänker vi dela ut lÃ¥dorna pÃ¥ vÃ¥ra skolor för att testa, de fÃ¥r tycka till, sÃ¥ fÃ¥r vi sen se om vi behöver komplettera och utveckla.  

Till detta ska det finnas utvärdering både för att kunna utveckla materialet, men även bedömningsmatriser som hjälper läraren att bedöma eleverna så att de kan se att de nått de mål som ska uppfyllas. När allt är helt färdigt ska det vara tydligt beskrivet vilka mål eleverna ska ha nått genom att ha använt tekniklådorna.

-Det ska även finnas möjlighet för eleverna att utvärdera, där de ska få tycka till om hur det är att jobba med lådorna och vad de lärt sig. 

Carola och Ã…sa ser en förväntan hos sina kollegor – de väntar pÃ¥ ett färdigt material som de kan använda.
– Det är svÃ¥rt idag för en lärare att hinna rÃ¥dda ihop material, därför ser de fram emot ett färdigt material som de kan använda direkt med eleverna.

Nu närmast ska Carola och Åsa delta i CETIS regionala teknikkonferensen TIS2016 i Luleå den 6 oktober för att berätta om tekniklådorna.

skelleftea-logoKontakt

Carola Nilsson, Lövånger skola
carola.nilsson@skelleftea.se

Åsa Martinell, Moröskolan
asa.martinell@skelleftea.se