Med hjälp av bloggar och twitter har Cecilia Sundh i Storuman utvecklat sitt eget lärande och har nu kollegor över hela landet. Nu bloggar hon själv och delar med sig av sitt eget arbete med läsande och läsförståelse på lågstadiet.
– Jag skulle inte varit samma lärare om jag inte haft all den här kontakten.

Cecilia Sundh är lärare på Stensele skola i Storuman. Hon brinner för läsning, bloggar om sitt arbete och använder twitter som ett utvidgat kollegie för sin egen utveckling.  Cecilia arbetar idag med en klass på lågstadiet där hon arbetar mycket med digitala verktyg som ipad och smartboard med eleverna.

Här kan du lyssna i podden eller läsa här när vi samtalar  om hur hon på olika sätt arbetar med läsning och läsförståelse i sin klass samt hur hon bloggar om sitt arbete, för att dokumentera och för att dela med sig. Vi kommer även in på hur sociala medier och speciellt twitter hjälper henne att få nya idéer av sina kollegor där ute på nätet och och att det hjälper henne i sin egen utveckling som lärare.

Bloggar och twitter för sin egen utveckling

Det som startade intresset för Cecilia att börja blogga om sitt arbete  var den inspiration hon fick av Ann-Marie Körlings böcker och blogg.
– Ann-Marie har betytt allt för mig, jag skulle inte alls vara den pedagog jag är om jag inte mött och haft kontakt med henne.

Ganska snart fastnade hon även för twitter, hon upptäckte där att det fanns flera pedagoger där ute som delade med sig av sina idéer och ställde frågor om sitt arbete.

Cecilia berättar att det var någon som ute på twitter som frågade – ska inte du börja blogga?
Samtidigt startade tjänsten Moobis som visade hur enkelt det var att börja blogga.
– Och på den vägen är det. Nu skriver jag om min undervisning och det är ett sätt för mig att både dokumentera mitt jobb och för att dela med mig så att andra kan se vad jag gör. Jag får kontakt med andra och jag följer andras bloggar.

Cecilia-narbild

Fördelarna med delandekulturen menar Cecilia är att man får så mycket idéer, man ser direkt in i någons klassrum vad den har gjort.

– Det är som ett hav av idéer där ute som man kan testa, men man måste begränsa sig och bestämma sig att nu kör jag det här i mitt klassrum.

Nackdelen är att man kan totalt uppslukas av detta, därför är det viktigt att kunna distansera sig från social medier. Man måste även vara beredd på att om man delar kan man få kritik, både positiv och negativ.
– För mig har det oftast varit positivt, men man måste vara beredd att det kan komma negativa åsikter.
– Bloggen är mitt dokumentationssätt av mitt eget klassrum där jag har allt samlat, och andra kan få titta om de vill.

Cecilia tycker att bloggandet och twittrandet har påverkat mig väldigt mycket som lärare.
– Jag skulle inte varit samma lärare om jag inte haft all den här kontakten. Om jag till exempel har en fråga om ipaden eller om en app så kan jag slänga ut en fråga på twitter och få svar bara efter några minuter. Jag har som kollegor över hela landet, och det är det som Ann-Marie Körling kallar det utvidgade kollegiet.

Hur tar du till dig av andra? Ett arbetsätt Cecilia inspirerats av handlar om att skriva sagor med hjälp av sekvensbilder. Det har hon läst om på Hülya Barasans blogg som arbetar med nyanlända elever.
– Sekvensbilderna hittar jag på internet som jag sen skriver ut. Till bilderna får eleverna sen göra små böcker där de skriver sagor till bilderna.
– Det här hade jag aldrig gjort med mina elever om jag inte hittat det på Hülyas blogg.

Om läsning och läsförståelse på sin blogg

– Det jag brinner för är läsning och läsförståelse, hade jag fått önska hade jag jobbat med det hela tiden, berättar Cecilia med glimten i ögat.

Det är också vad Cecilia själv oftast bloggar om.

Under terminen som varit har Cecilia arbetat med läsning och läsförståelse på ett sätt som baserar sig på Ann-Marie Körlings idéer och tankar. Det handlar om att dela upp läsningen av en bok med klassen i två lektioner, där de fördjupar sig i bilder eller bara några ord första lektionen och i läsningen den andra. Så här har Cecilia arbetat:

Cecilia berättar att hon förbereder sig att välja en en bilderbok där hon sätter sig in i texten, tänker kring texten, går genom den väldigt noga och tänker ut frågor.
– Jag lyssnar till mina egna tankar, vad får jag för tankar när jag läser den här boken? Sen fotograferar jag alla bilderna med min iPad.

Ett sätt att jobba på första lektionen är att göra en bildpromenad, det kan vara exempelvis att visa bilden av omslaget på en bok på smartboarden där alla säger vad dom ser. Om hur hon arbetat med boken ”Kan du vissla Johanna” berättar Cecila:
– “Jag ser en drake…”. “Jag ser två pojkar…”. Vi kan hålla på en bra stund med “Jag ser…”. Sen går vi över till “Jag tror”; “Jag tror att boken handlar om Johanna…”, “Jag tror att Ulf Stark skrivit boken…”. Det hela kan ta ganska lång tid, hela första lektionen.

Ett annat sätt att jobba på första lektionen kan det handla om att plocka ut tre ord och lyfta ut dom ur boken.  Ett exempel är en bok om Pippi Långstrump med orden spankulerade, pladask och nageltrång.
– Vi säger orden på olika sätt, högt, med punkt, vi viskar dom. Sen får man får eleverna hitta på meningar med orden.

Under andra lektionen läser Cecilia boken på ett sätt att få in läsförståelsestrategier – hon läser och stannar upp mitt i texten för att tänker högt: “Här fick jag en tanke…”, “Jag fick en koppling här…”, “Jag började tänka på en annan bok jag läst…”
– Läsförståelsestrategier innebär att läsa inte bara är att läsa, att läsa är att tänka. På det sättet är målet att få in hos eleven att tänka till själv under sin egen läsningen och göra egna kopplingar.

Bloggar Cecilia följer

Kontakt Cecilia Sundh

Twitter: @Lappkullan
Blogg: http://lappkullan.moobis.se