Att undervisa i taluppfattning är något jag gjort mer av de senare åren, att tydliggöra mönster i matematiken och utgå från elevernas finurliga upptäckarglädje. Att inte vara rädd för att undersöka ett högre talområde när vi i början av årskurs 1 rör oss mellan talområde 0-10.

Vi samlas i ringen och har hundramattan framför oss. Den första frågan är då….Vad ser du? Redan här kan jag lova att det virvlar av matematikkunskaper. Barns tidigare kunskaper blir synliga och samtalen får komma hur de vill.

Vi tittar igen och ser om vi hittar några mönster….oj så många fler mönster vi hittar tillsammans😊

För att alla ska få använda sitt språk och prova på att tala använder vi oss vidare av metoden: EPA-först tänker du ut vad du vill säga själv (E), sedan berättar för varandra i par o delar med er av era ord, och får kanske nya ord av kompisen (P) och till sist lyssnar vi på varandras tankar. Hög elevaktighet och språkutvecklande arbetssätt.

Nu började vi undersöka talen 1-10, vi bygger dem med multilinklossar och placerar dem på mattan.

För att visualisera udda och jämna tal byggde vi om dem i två staplar så vi kunde se vilka tal som var hade en jämn form och vilka som hade en ojämn form. Barnen lade märke till att det var varannat tal som var jämnt och varannat tal som var udda. Nu var vi sugna på att se om det funkade på resten av mattan.
Nu flyttade vi oss och undersökte enskilt på högre talområde genom att även bygga tiotalsstavar och på så sätt få syn på mönstret.


På nästa bild ser vi barnens gemensamma text som de ville ha den efter vårt undersökande.

Som ni ser på nästa bild har vi arbetat med hela hundraplattan och nu tränade vi på att skriva alla talen i hundraplattan/brädet.

Vilka matematiska genier vi har!!! Oslagbara ettor❤️❤️❤️