Skytteanska skolan i Tärnaby deltog under vecka 44 på Edacamp Storuman där de berättade om några exempel hur de arbetar:

Filma simlektioner

Idrottsläraren på Skytteanska berättade om hur de använder ipad  för att filma eleverna när de simmar.
– Vi filmar eleverna en och en när de simmar, då kan vi direkt återkoppla med filmen hur de rör sig. Det är lättare för dom att förstå vad de kan ändra för att göra mer rätt när de ser filmen.

Svenska och bild om känslor

Årskurs 5 på skolan har under en längre tid på svenskan fått skriva om känslor i jag-format – en lite lättsammare känsla och en lite svårare känsla som sorg eller besvikelse. Eleverna fick välja själva vad och hur de skulle skriva, på papper eller dator.
– Det har kommit upp flera fantastiska berättelser om djupa saker.

Svenskaämnet har samarbetat med bild där eleverna fått gestalta den här känslan på olika vis för att sedan fotograferas och ställas ut.
– De här otroliga skapelserna kommer sen fotograferas och sättas ihop och frysas in i isblock som sen visas upp. Ett problem med att arbeta med utlämnande texter är att en del elever inte vill visa upp dom. Dealen är då att man i bilden kan sätta över texten så att det inte går att läsa den. Eleverna är ändå i mål med hela skrivprocessen.

Relaterat: Väsen i Västerbottensfjällen lyfter lärandet

 

storumanlogoKontakt

Har du frågor kring Storumans Edacamp eller vill komma i kontakt med någon av deltagande lärare, kontakta
Malin Lindberg
UtbildningsstrategStorumans kommun
tel  070-346 17 24 (direkt)
E-post: malin.lindberg@storuman.se