Digitala Västerbotten

Andreas Skog, som tidigare jobbade på MediaCenter, arbetar nu med det Digitala Västerbotten. Hans uppgift för att utveckla e-lärande och höja den digitala kompetensen i Västerbotten.
– Mitt perspektiv kommer att breddas från lärare och elever till att innefatta politiska beslutsfattare, personal inom utbildnings- och vård och omsorgssektorn samt små företag, säger Andreas i sin blogg.
Läs mer om Digitala Västerbotten i andreasskog.wordpress.com

Digital kompetens och programmering ska stärkas i skolan

Inom kort presenterar Skolverket sitt förslag på en nationell IT-strategi för skolan. Nu kan du fram till 29 mars lämna synpunkter till Skolverket om digital kompetens och programmering i skolan.

Passa på att anmäla dig till MediaCenters nätverksdag i Lycksele den 13 april då IT-strategin presenteras av Skolverket och där Kristina Alexandersson diskuterar med oss om datologiskt tänkande och programmering. Nätverken är Västerbottens IT-pedagoger, specialpedagoger, skolledare och skolpolitiker. Sista anmälningsdag är 1 april.

Läs även här på Pedagog Västerbotten
Podd på Pedagog Västerbotten med Dan Carlsson om programmering i skolan
Blockprogrammering – vägen till programmering i skolan

SVT om programmering i skolan

Forskare: Programmering i skolan är ett sätt att få eleverna att greppa världen

Nytt jobb: Samordnare fjärrundervisning i Lycksele/Vindeln

MediaCenter arbetar nu tillsammans med Vindeln och Lycksele kommuner om implementering av fjärrundervisning. Du kommer att arbeta med utbildning, handledning och stöttning av lärare i tekniska lösningar och pedagogiska möjligheter relaterade till fjärrundervisning.
Läs mer och sök jobbet på mittmediacenter.se

Visuellt stöd är nödvändigt för nyanlända elever

Peter Hjelm bloggar här på Pedagog Västerbotten om hur teknik är nödvändigt i arbetet med nyanlända elever. Han skriver bland annat
”Trots den stora tillgången till olika typer av digitala resurser och möjligheten att arbeta multimodalt är många elever idag ofta hänvisade till texter i läroböcker eller texter på webben. Jag vill poängtera att det finns många pedagoger idag som gör ett strålande jobb men det är nödvändigt att fler och fler nyttjar de möjligheter som tekniken kan bidra med.”
Läs Peters inlägg Visuellt stöd är nödvändigt för nyanlända elever

Att Dela är det som kommer att ta över internet, menar Alexander Bard

Alexander Bard syns ofta nu som föreläsare, i TV-soffor och roddar där han spår hur internet kommer att se ut i framtiden. Malin Söderberg här på Pedagog Västerbotten skriver i sitt inlägg ”Är du en individ eller divid” att fokus är på samarbete och att våra barn och ungdomar redan är en del av denna delakultur på internet. Men hur ska vi möta denna utveckling i skolans värld?
På Infotech Umeås webb skriver Mikael Hansson från Webbdagarna i Stockholm där Alexander Bard föreläste om den nya tidsåldern – den participatoriska tidsåldern, en tidsålder då vi har fått teknik som gör det möjligt att dela med oss, att skapa dialoger och samtal över hela jorden.

Kurs: Tillämpad IT i skolan

Tipsar om denna kurs på Umeå universitet på 7,5 p som du kan plugga på distans. Sista ansökningsdag är 30 mars.
Sök kursen här på umu.se

Bloggar och artiklar som skrivs om IKT

Synliggör lärandet vid filmvisning med Zaption Presenter
Hittade denna genomgång om hur du kan med hjälp av Zaption Presenter visa en film i klassrummet och låta eleverna svara på frågorna med hjälp av mobil/padda/dator på samma sätt som de gör på exempelvis Kahoot.
Läs mer i Fröken Jingfors blogg

Digitaliseringen av skolan känns SÅ 2013
Fröken Ann känner sig så otroligt trött på allt snack om digitaliseringen av skolan. Diskussionen ska inte handla om digitalisering utan den bör utgå ifrån behoven och det självklara i att använda rätt verktyg för att lösa utmaningarna vi har.
Läs mer på FrökenAnn.com

Skärmtid – Vad är det för trams?
Läs vad en förälder, Maria Wetterstrand, tänker och tycker i tidningen Syre om allt som skrivs om att dator, padda och mobil tar för mycket av våra och barnens tid.