Vid nästa tillfälle fick barnen stifta bekantskap med orienteringskartan över skolgården och uppmärksamma barn listade ut att det var en gammal karta då varken ute-pingisbordet, lekförrådet eller baracken fanns utritat.

Uppgiften var nu att två och två rita ut en väg till en skatt som de sedan skulle gömma och låta kompisar leta upp den genom att följa deras karta. Vilken respons och direkt feedback på barnens nyvunna kunskap – samtalen efteråt var otroliga och det var många stjärneögon som tändes då de upptäckte att de både kunde läsa någon annans karta och leda kompisar rätt genom att rita en egen karta.

Nu var det dags för barnen att ge sig på kartan som är över bostadsområdet då nästkommande idrottslektion var att orientera i närområdet.

Uppgiften blev då att utifrån kartan ta sig från skolan till olika ställen i närheten genom att använda sig av instruera andra med hjälp av ord och begrepp som väderstrecken och teckenförklaringarna som finns på kartan.


  
  

Fredrik och barnen tog utmaningen på allvar och utrustade med både karta och tidtagarur – för att stödja upp tidsuppfattningen – och lättare kunna disponera tiden de hade på sig, så genomförde klassen denna orientering med bravur!

Ett härligt elevaktivt tema som var viktigt på riktigt!