Det var dags för idrotts-Fredrik att starta med orientering i vår klass och för att barnen skulle få en mer övergripande förståelse och introduktion till vårt nästkommande tema – världen,  så bestämde vi oss för att använda oss av flera lektioner och delar för att skapa samband och djupare förståelse hos barnen.

Så här jobbade vi med kartkunskapen

Då vi fokuserat mycket på vår Grej of the day-karta startade vi projektet med att resa till populära ”grejer” m h a google earth, barnen kom ihåg hur vi i ettan sökte reda på vår vänskapsklass i den svenska skolan i Riyadh, Saudiarabien. Nu besökte vi bl a Kinesiska muren, Burj Kahlifa, Taj Mahal och Sofiehemsskolan. Intresset var nu väckt!

För att tydliggöra vad en karta är lät vi barnen få skapa ett ”landskap” på sitt arbetsbord, mha olika pryttlar (figurer, linjal, sudd so-boken) för att sedan rita av detta uppifrån. Detta uppskattades mycket av barnen som sedan fick titta på varandras kartbilder och se om det stämde med verkligheten.

  
  

//Ninna Kristiansen Sofiehemsskola år3