Pedagog Västerbotten

Neej – min blogg handlar inte om mig!

Första reaktionen från nya elever och föräldrar blir ofta: ”Varför ska vi kolla på din blogg? Vi är väl inte intresserade av vilken mat du lagar eller hur du lever ditt liv!” Det var till och med en förälder som upprört ringde mentorn till sitt barn och undrade varför i hela fridens namn hennes dotter skulle behöva titta på en medelålders kvinnas bloggande! 🙂 Hon hade förstås inte själv gått in på sidan för att se vad den handlade om…

Nej, min blogg handlar inte om mig! Min blogg är en UNDERVISNINGSBLOGG som jag använder till att lägga upp undervisningsfilmer, skriva instruktioner till eleverna, länka till dokument som vi använder och annat användbart. Tanken på att ha en plats på internet som alla kunde ha tillgång till föddes när en av mina nior skrev i sin utvärdering av sina år med mig som lärare: Dina genomgångar är fantastiska! Men man är livrädd för att vara sjuk då för då missar man så mycket.  ….  Så kan man ju inte ha det! Jag tänkte också på de som har oturen att vara frånvarande mycket. De har ju ingen aaning om vad som händer på lektionerna!

Så jag började botanisera på nätet och kom fram till att ”det flippade klassrummet” vore en bra sak. Jag upptäckte också snabbt att jag inte skulle behöva göra så många genomgångar själv. Det finns så mycket bra undervisningsfilmer på Youtube som man får låna och använda. Och från början var det precis det som min blogg i första hand handlade om: att lägga ut en film som eleverna kunde titta på hemma också ifall de ville. Fast inte blev det ett flippat klassrum som begreppet innebär..!

Ja, ja, kom till saken – berätta om hur du gör, tänker du kanske vid det här laget. Lugn. Det kommer mera i senare inlägg! I det här inlägget vill jag bara berätta om några av fördelarna med att ha en undervisningsblogg, bara mina erfarenheter och inte direkt på vetenskaplig grund 😉 :

Ha det gott!

/SO-fröken Marie