Måste ju rapportera från min 2:a och deras väg mot digital kompetens.

påväg

Vi jobbar mycket med textskapande och färdighetsträning på våra datorer. Eleverna i min klass har komponerat egna lösenord som är relevanta för dem, det gör att de kommer ihåg sina lösen. Gillar Kajsa fotboll har hon kanske fixat ett lösenord med hjälp av sin idol Marta och då blir lösenordet Marta123. Vi pratar mycket om hur användarnam genereras i kommunens skoldatanät så de har full koll på att det är för och efternamns första bokstäver och en del har dessutom nåt nummer. Det här gör det enkelt då de ska dela dokument och presentationer med sin skrivkompis. Vi skriver oftast två och två för då blir man inspirerad och kan hjälpas åt. Det är alltid bra att ha en ”kan-kompis”.

Vi jobbar alltid i Googleapps och alla har en mapp som de delat med mig och den som loggar in delar dokument/presentation med skrivkompisen.

skrivkompisar

Häromveckan när skrivuppgiften var att skriva en fortsättning på en saga vi läst skulle de först skriva sin fortsättning i ett dokument sen klistra in texten i en presentation med flera sidor och till texten leta reda på relevanta bilder på nätet. Det gav möjlighet till att gå igenom vilka bilder man kan och får använda.

sökabilder

Här hände det märkliga att när de fått kläm på hur de kunde filtrera de bilder som får användas hade det största kollen på vilka bilder som var Ok och inte, eftersom alla skrev om en hund hade de full koll på vilka hundbilder som var okej och hjälpte de som då missat i filtreringen så alla hade bilder i sina presentationer som var tillåtna.

Eftersom alla har delat sina jobb med mig kan vi enkelt redovisa och ge feedback på allas jobb genom att smälla upp jobben på SmartBoarden, vilket både uppskattas och ger mycket ”gratis” i lärandet om  hur man kan skriva.

Redan nu på hösten i tvåan kan de alltså logga in på Google, skapa dokument och presentationer, klippa och klistra, dela och har startat sin resa i att kritiskt granska……..