Under läsåret som varit har ett flertal pubtillfällen för pedagoger i arrangerats i Umeå, allt under namnet Pedagogisk Pub (PP). Detta har några eldsjälar sett till, bland annat Ninna Kristiansen. Det hela handlar om att få tillfälle att att samtala om pedagogik, skolforskning och lärande, nätverka och utbyta idéer.

Under senaste PP den 2 juni på en pub i Umeå samlades pedagoger och skolledare som runt bord och samtalade om temat Lärknytis. En sak som togs upp var att alla skulle berätta om en pedagogisk höjdpunkt under året och utifrån den höjdpunkten kom diskussionen igång. Det var en som berättade om hur hon använder Grey Of The Day varje vecka och hur eleverna lyfts av det engagemang som det drar igång. En annan berättade om hur arbetet med en musikal i åk 2 får eleverna självkänsla att höjas, speciellt när de får spela upp den för olika förskolor. Särskoleelever i Västerbotten hade en filmfestival nyligen i Lycksele där de fick visa upp sina filmer för varandra och sen få var sin oscarsstatyett utdelad på scenen.

En kommentar som kom upp när vi pratade om intresset för Pedagogisk Pub var att det kunde kännas svårt att fortsätta prata skola efter ha jobbat hela dagen i skolan:

– Här pratar vi inte skola, vi pratar pedagogik!

Ninna Kristiansen är förstelärare på Sofiehem skolan i Umeå. Här berättar hon om Pedagogisk Pub i Umeå

Berätta vad en Pedagogisk pub innebär?

– Syftet med PP är att möta andra pedagoger och skolintresserade människor utanför konferensdagar, personalrum och egen enhet. Att samtala skolforskning, pedagogik, lärande i en större eller mindre kontext och utbyta idéer för att skapa den bästa lärandesituationen för våra barn och ungdomar. Att kunna sprida goda exempel och få av andra är en oerhörd sporre och det finns så många fantastiska pedagoger som varje dag gör stordåd… och det vill vi sprida för att komma fler elever till livs.

Vi samlas kl 17.30 på Invito och börjar med att äta, antingen från vår pubbuffé eller från al´a carte, det beror på hur många vi är.

Efter ca 30 minuter har vi “speed dating” där vi på 2 minuter pratar med en, för oss ännu okänd människa, om vilka vi är och varför vi är där. Så är det byte och 2 nya minuter börjar. Det är ett lättsamt sätt att ta kontakt med nya pubdeltagare.

Varje pub har ett tema som vi sedan utgår ifrån.

Vi har på förhand bestämt några frågeställningar utifrån temat som kan diskuteras, eller ligga till grund för andra samtal. Nu kör vi ca 4×15 minuter/grupp. När 15 min har gått är det “Bryt och byt” då går alla till ett nytt bord och samtalar med de som satt sig där. Otvunget och lättsamt.

Vilka är ni som ligger bakom PP i Umeå?

– Det var från början jag, Malin Söderberg och Lena Åkersten som drog igång det i höstas. Nu i vår har även Malin Backsell hoppat på och på så sätt är vi flera som kan hålla i kvällarna.

Hur kom ni på att fixa PP i Umeå?

– Jag har under ett par års tid varit flitig användare av twitter och andra sociala medier där jag först stötte på begreppet “Pedagogisk Pub” och jag har verkligen saknat något liknande här i Umeå. På olika träffar, konferenser, event bl a #afkSkolvåren har jag lärt känna många människor från “det utvidgade kollegiet” som bidragit till att jag på nytt känt stor entusiasm i mitt yrke och blivit peppad att vilja ännu mer, men som sagt känt att det inte riktigt finns någon uttalad samlingsplats för oss här i Umeå. Det var helt enkelt bara att dra igång själv! Idéer och tips har jag fått av vänner som anordnar #PedagogiskPubLund och #PedagogiskPubGotland. Sen blev det naturligt att Malin, Lena och jag sjösatte planerna.

Vad har ni gjort på de PP som varit i Umeå hittills?

– De teman vi har haft är:

  • Lustfyllt lärande,
  • Verktyg för lärande,
  • Synligt lärande,
  • en pub samtidigt som #skolvåren hade #afkUmeå där temat var: Framtiden skapas av mod och visioner, och
  • ikväll då… där vi har “Lärknytis”.

Hur har intresset sett ut?

– Intresset har varit stort, men som för många övertyngda pedagoger så är det fler som skulle vilja än det är som verkligen kommer. Vi har haft allt mellan 15 – 40 st. Det som är slående är att det alltid är precis rätt personer som kommer=) Alla bidrar med något, ett lyssnande öra eller en knorr på den egna tankeknuten. Jag tror det skulle funka om vi skulle vara 5 personer – men självklart blir utbytet större om vi är fler!

Det inte bara samma personer som kommer utan det är alltid nya varje träff och de som varit på en eller flera kvällar. Det som är övervägande positivt är att så många ger så mycket tillbaka och uttrycker att detta är verkligen något fler borde ansluta sig till då man känner sig så energipåfylld, glad och peppad över de möten och möjligheter dessa träffar ger.

Jag tror att vi skulle kunna sprida dessa träffar mer än vad vi gjort hittills. Inför kvällens träff har vi funnits med på intranätet, men mun till munmetoden är förstås det som har hjälpt oss tidigare. Nöjda och glada pedagoger som sprider ordet bådar gott för allt fler deltagare.

När Pedagog Västerbotten drar igång på riktigt hoppas jag att fler hittar oss.

Hur planerar ni att framtiden för PP i Umeå ska se ut?

– För det första så skulle jag vilja utmana alla rektorer i Umeå… vilken skola blir den första som lägger en APT på en av våra pedagogkvällar? Ni skulle märka skillnad på era anställda efter en sådan träff! Helt gratis=)

Jag skulle vilja kunna ha en träff i månaden, till exempel första tisdagen i varje månad, som landets övriga pubar har, men hittills har vi lyckats få till 2-3 träffar per termin.

En önskan framöver är att kunna ha träffar mer som  “Teach Meets” och “Ed camps”. Utvecklingsarbetet på våra enheter skulle då kunna inspireras av dess informella träffar och nätverkande på individnivå utifrån egna önskemål och intressen skulle kunna ta fart.