Kan man inspirera elever och lärare till ökat skapande och läsfrämjande aktiviteter genom en kombination av gamla sägner och nya digitala sägner?

Jag har alltid haft ett stort engagemang för digitalt berättande och hur man kan jobba med detta inom skolan kopplat till LGR11. Genom åren har jag träffat många pedagoger och elever i Västerbotten och många fantastiska berättelser har jag fått ta del av!
Och alla pedagoger har varit eniga: digitalt berättande är ett fantastiskt verktyg att använda i skolan!

I mitt första blogginlägg här tänkte jag skriva om det 3-åriga projektet Det var en gång i Västerbotten som jag har initierat och projektleder.

Projektet startade hösten 2013 med att 31 klasser i åk 2-5 från Västerbottens län undersökte gamla västerbottniska sägner, hur de är uppbyggda och vilka kännetecken de har, och gjorde sedan om dessa till modern tid genom att jobba med lärplatta.
Ett urval av appar fanns med som förslag, men pedagoger hade även möjlighet att ladda ner andra. Eleverna förstod väldigt snabbt hur man kunde omvandla dessa, ex byta ut häst och vagn mot bil eller motorcykel, lyfta in dator och telefon etc

Och hur lätt det var att jobba med lärplatta! Det som är så bra med verktyget är att det faktiskt är idealiskt att vara två-tre stycken när man ska skapa tillsammans – man får även ett samarbete och lär sig på fler sätt.

Exempel på en moderniserad västerbottnisk sägen av elever i åk 2 på Sjöfruskolan i Umeå:

Nästa uppgift var att eleverna skulle skapa nya sägner! Om 100 år blir de gamla och Västerbottens museum vill spara dessa i arkivet…

Helt fantastiska sägner skapades! Varje klass fick sedan välja ut EN sägen som blev klassens bidrag och tillsammans med en konstnär (Stefan Markström eller Marlene Josefsson) illustrera denna sägen.

Elevernas sägner tolkades och lästes också in av skådespelare/berättare Love Ersare.

Vi ställde sedan ut elevernas målningar och inläsningarna på Västerbottens museum, en utställning som inleddes med en vernissage 17 oktober 2014 och pågick till slutet av februari 2015.
Vernissagen samlade elever från hela länet, från fjällen i Saxnäs till kusten i Umeå, genom att vi använde oss av Skype! Flera klasser var med live, i varje lärplatta var en klass uppkopplad på vernissagen och tillsammans kunde eleverna berätta sina sägner för varandra! Klasser från Umeå var med fysiskt och ex klassen från Saxnäs hade eget vernissage och var uppklädda med mingelglas när de hälsade glatt på varandra.

Det var en oerhört mäktig upplevelse att se hur den digitala tekniken kan användas för att få elever närmare varandra, trots de geografiska avstånden sker samarbete och kontakt!

vernissage

Detta läsår 2014/15 är det elever i grund/gysärskolan som gör filmer av dessa sägner, både gamla och nya! Helt fantastiska filmer och det kommer att avslutas med en filmgala i Lycksele där alla filmer visas och eleverna: de kommer att få varsin Oscars!

Läsåret 2015/16 är inriktningen att världen kommer till Västerbotten, där elever med modersmål är fokusgrupp tillsammans med sina klasser.

Läs mer om projektet här: www.detvarengang.se